5 functionaliteiten van een CRM

Wat moet een CRM systeem kunnen? Hier leggen wij uit wat de 5 belangrijkste functionaliteiten zijn van een CRM systeem.

1. Relatiebeheer
Primair gezien is CRM een hulpmiddel om je te helpen beter contact te maken met de klanten. CRM moet ervoor zorgen dat je elke potentiele klant kunt volgen tijdens het verkoopproces. Vanaf het eerste contact moet een CRM alle relevante klantgegevens kunnen registreren en tonen en helpen de contacten te beheren. CRM maakt dit mogelijk door onder andere follow-upherinneringen, en het delen van alle klantinzichten met collega’s.

2. Mobiel
Het is prettig om toegang te hebben tot klantgegevens en andere belangrijke informatie terwijl je op kantoor zit. Aan de andere kant, als dezelfde informatie niet beschikbaar is tijdens een verkoopgesprek, dan zal het weinig meerwaarde hebben. Een degelijk CRM moet online beschikbaar zijn en overal toegankelijk zijn. Door het kiezen van een CRM die volledig mobiel compatibel is, benut je altijd de volledige functionaliteit van het CRM. Een CRM oplossing moet niet alleen op kantoor beschikbaar zijn, maar ook op bijvoorbeeld beurzen, op locatie bij klanten of bij zakenpartners.

3. Inzichten en analyses
Gegevens zijn alleen waardevol als je er inzichten uit kunt extrapoleren. Een CRM moet meer kunnen dan alleen grote hoeveelheden informatie verzamelen en opslaan. De data moet ook geanalyseerd kunnen worden en begrijpelijke conclusies kunnen genereren. Daarmee kun je efficiënte beslissingen nemen.

4. Aanpasbaar
Elk bedrijf is uniek in haar soort. Niet alleen door de mensen die er werken, maar ook door uitgezette strategieën, visies en uitdagingen. Daarnaast heeft ook de klant unieke behoeften. Een goed CRM moet daaraan kunnen worden aangepast en flexibel genoeg zijn om mee te groeien en te veranderen met je onderneming. Bij NIT Solutions hanteren daarom ook het credo dat een systeem nooit leidend mag zijn, maar wel moet ondersteunen.

5. Simpel
Een CRM valt of staat met het uiteindelijke gebruik ervan. Werknemers moet ermee kunnen en willen werken. Het CRM moet daarom intuïtief werken en makkelijk te begrijpen zijn. Hierin adviseren wij ook altijd: start klein, zodat er draagvlak is en het laagdrempelig begint. De bovengenoemde aanpasbaarheid maakt het mogelijk om een CRM altijd nog uit te breiden. Zorg ervoor dat een CRM de bedrijfsvoering niet ingewikkelder maakt.

Wil je meer weten over functionaliteiten van CRM? Stuur gerust een mail naar info@nitsolutions.nl of bel ons op 020-237 49 58.

Samen sterk,
samen efficiƫnt.