5 meest gemaakte CRM fouten

Als je gaat investeren in een CRM systeem is het wel zo fijn om het gelijk goed te doen; ‘bezint eer ge begint’. Door de volgende meest gemaakte fouten bij CRM systemen te tackelen maak je alvast een goede start.

1. Te veel functionaliteiten in 1 keer
Een CRM systeem biedt veel mogelijkheden en functionaliteiten. Hoewel deze in theorie hartstikke handig zijn, is het in de praktijk vaak niet verstandig om alle functionaliteiten tegelijk te implementeren. Een overdaad aan knoppen en ‘moetjes’ kunnen veel weerstand geven bij gebruikers. Uiteindelijk werkt een CRM natuurlijk alleen als het ook goed gebruikt wordt. Om dit op te vangen raden wij aan om stukje bij beetje functionaliteiten toe te voegen. Denk vanuit de behoefte in plaats van de wens. 

2. Vervuilde data gebruiken
Wat je in een CRM stopt, dat krijg je er ook uit. Als de data waar je mee werkt niets bijdraagt of zelfs onjuist is, dan maakt het mogelijk meer kapot dan dat het bijdraagt. Het verschonen van een CRM kan een lang en onplezierig proces worden. Wees daarom selectief en zorg voor waardevolle data als je deze gaat importeren. Kijk ook periodiek naar je huidige datakwaliteit.

3. Inconsistente data invoer
De woorden en termen die jij gebruikt kunnen verschillen van die van je collega’s. Die uniciteit van elk mens is alleen maar mooi, maar ongewenst als het gaat om de data in het CRM. Je wilt namelijk wel dezelfde informatie kunnen zien als jouw collega’s. Maak daarom goede afspraken over de invoer van bepaalde data of laat je CRM bepaalde invoerregels afdwingen.

4. CRM als doel zien in plaats van ondersteuning
Wees geen slaaf van je eigen systeem. Een CRM moet voor jou werken en je dagelijkse werkzaamheden efficiënter maken. Als je een hele dag alleen bezig bent met het invoeren van gegevens zonder dat je er ook baat bij zal hebben dan wordt het tijd om de vraag te stellen: “waarom doen we dit?”. Door de kritische waarom-vraag te beantwoorden word je ervan bewust en zet je de eerste stap naar verandering. 

5. Geen CRM updates uitvoeren
Je ziet dat Microsoft een nieuwe release heeft met handige nieuwe tools die je graag wilt gebruiken. Maar helaas; jouw systeem ondersteunt deze tools niet, omdat je meerdere versies achterloopt. Dit probleem had goed voorkomen kunnen worden door mee te gaan met de inbegrepen updates. Verwaarloos je CRM dus niet, maar hou hem up-to-date.

Wil je meer weten over upgraden? Stuur gerust een mail naar info@nitsolutions.nl of bel ons op 020-237 49 58.

Samen sterk,
samen efficiƫnt.