Business Case: CRM bij Dental WaterTest en Dental Plek

DentalWaterTest is een jong accrediteringsbedrijf voor de mondzorg dat tandartspraktijken adviseert en ondersteunt bij het op peil krijgen en behouden van de waterkwaliteit binnen de praktijken. Voor hun projecten werken zij nauw samen met laboratoria.

Om hun bedrijfsproces te ondersteunen gebruikten zij verschillende vormen van software. Het samenwerken met het laboratorium vereiste de nodige creatieve oplossingen. Naast een beperkt CRM voor hun relatiebeheer werkten zij ook veel binnen Excel online om te kunnen schakelen en werkzaamheden te plannen met het laboratorium. Beide oplossingen werkten afzonderlijk van elkaar. Hierdoor moesten veel dingen meerdere malen ingevoerd worden en was er geen totaaloverzicht van alle informatie.

Naast Dental WaterTest zijn de eigenaren sinds een aantal maanden een ander bedrijf gestart dat ook gericht is op de mondzorg: Dental Plek. Dental Plek biedt een online platform voor mondzorgpraktijken waarmee een makkelijke en veilige omgeving voor interne en externe communicatie- en documentatie-stromen mogelijk gemaakt wordt. Beide bedrijven hebben te maken met dezelfde klanten in dezelfde branche. Voor Dental Plek was nog geen CRM in gebruik.

Door de toenemende groei van beide bedrijven werden de processen niet meer ondersteund en moest daar een oplossing voor gevonden worden die in de nieuwe behoeften zou voorzien.

De behoefte:
De behoefte was ontstaan om een CRM oplossing te bewerkstelligen waar beide bedrijven baat bij zouden hebben. Daarbij moest het bedrijfsproces van Dental WaterTest efficiënter ondersteund worden en meer overzicht bieden. Ook was het belangrijk om de veranderingen zo laagdrempelig mogelijk te houden, zodat het adoptieproces voor alle partijen vergemakkelijkt zou worden.

Ons Voorstel:
De oplossing die wij voorgesteld hebben was om één CRM oplossing op te zetten voor zowel Dental Plek en Dental WaterTest. Binnen die oplossing hebben wij verschillende business units aangemaakt om de twee bedrijven te scheiden en 2 omgevingen te realiseren. Het voordeel hiervan is dat beide bedrijven met dezelfde data kunnen werken. CRM vergroot hiermee verkoopkansen voor beide ondernemingen.

Vervolgens hebben wij een aantal Apps aangemaakt die de functionaliteiten binnen CRM filteren en zodoende elke gebruiker alleen te zien krijgt wat hij of zij daadwerkelijk gebruikt. Dit vermindert de ruis en houdt het systeem overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. 

Binnen de Dental WaterTest omgeving hebben wij een module Jaarplanning ontwikkeld die aansluit op de online Excel. Door de lay-out en het gebruik gelijk te trekken met de Excel hebben wij ervoor gezorgd dat het overstappen naar het CRM gemakkelijk gaat en de manier van werken gelijk blijft. De module Jaarplanning is ook toegankelijk gemaakt voor het laboratorium. Het laboratorium heeft een CRM for Teams licentie gekregen en een eigen App binnen CRM. Hiermee zien ze alleen de module die zij nodig hebben en wordt de rest van het CRM afgeschermd.

Verder zijn er modules ontwikkeld die het mogelijk maken om verkoopkansen bij te houden, Abonnementen aan te maken en te factureren.

Conclusie:
Door Dynamics 365 CRM te implementeren is Dental WaterTest efficienter gaan samenwerken met het laboratorium en is er een overzicht gecreëerd van informatie en werkzaamheden. Daarbij heeft Dynamics 365 CRM ervoor gezorgd dat zowel Dental WaterTest als Dental Plek hun verkoopactiviteiten vergroten door het delen van data op een gecentraliseerde plek.

Samen sterk,
samen efficiƫnt.